Grzegorz Cendrowski (G.C). Jak długo działa na rynku firma Nowak Dom i co jest jej głównym obszarem działalności? Jak duży jest państwa nietypowy i unikalny salon, który otrzymał status Rekomendowanego Salonu Okien i Drzwi 2020/2022?
Piotr Nowak (P.N.) Firma Nowak Dom jest już pełnoletnia, dorosła, 18 lat skończone, chociaż w branży jesteśmy grubo ponad 20 lat. Nasz obszar działalności to szeroko pojęta branża stolarki otworowej, sprzedaż, doradztwo, montaż. Mamy w ofercie PVC, aluminium, drewno – stolarka okienna, drzwiowa, bramy, ogrodzenia, osłony, etc. Wielkość naszego salonu to 180 m2 powierzchni biurowej i 350 m2 powierzchni ekspozycyjnej pod dachem, 300 m2 ekspozycji ogrodzeń i ponad 1000 m2 powierzchni magazynowej.
G.C. A ilu pracowników państwo zatrudniacie?
P.N. Łącznie z grupami montażowymi zatrudniamy na miejscu 18 osób.
G.C. Nie mogło nie być pytania o koronawirus, sprzedaż w 2020 roku? Czy był to dobry rok?
P.N. Co znaczy dobry rok? Pod względem obrotów był naprawdę doskonały. Krótka przerwa spowodowana lockdown’em w kwietniu 2020, przerwa świąteczna i to by było na tyle, jeżeli chodzi o wstrzymanie sprzedaży. Klientów wtedy było bardzo mało, ale montaże były realizowane na bieżąco, biuro także działało bez przerw. Pojawiły się wówczas zapytania mailowe, ale było ich na tyle dużo, że nie odczuliśmy żądnego spowolnienia. Rok zakończyliśmy dwucyfrowym wzrostem.
G.C. A ten rok 2021, rok, który się dopiero zaczął?
P.N. Jest bardzo dobra dynamika sprzedaży, promocje zimowe działają, klienci kupują i czekają na swoje upragnione okna i drzwi. Powracając do koniunktury w 2021 roku, to spodziewamy się podobnej, jak to było w roku 2019 i poprzednim. Wiadomo, że rok 2020 zaskoczył nas nieco, pandemia była odczuwalna, ale raczej w kwestii psychologicznej niż handlowej. Jeżeli nie będzie w tym roku jakiś mega zaskoczeń, to spokojnie do jesieni możemy wszystko sobie planować i realizować wysokie obroty.
G.C. Czy można powiedzieć, że ktokolwiek z okolic Siedlec buduje lub remontuje swój dom czy mieszkanie i potrzebuje okien, drzwi, bramy, czy żaluzji, może do państwa przyjechać po poradę, po świetne produkty i jeszcze lepszą obsługę?
P.N. Na rynku siedleckim zajmujemy czołową pozycję — jesteśmy znani. Większość naszych klientów, są to klienci z polecenia, z rekomendacji. To nas cieszy, ale także obliguje. Staramy się zawsze kompleksowo obsłużyć każdego klienta, mając w swojej ofercie wiele uznanych marek. Konkurencja jest, bo być musi, ale my robimy swoje, działamy prężnie i z widocznym pozytywnym skutkiem.
G.C. Nowak Dom to tradycja, to marka, do dostawcy, w tym oczywiście flagowy Oknoplast. To także gwarancja jakości, gwarancja niezależności, silna lokalna marka. Jak sobie dobieracie państwo dostawców i czym się w tym wyborze kierujecie?
P.N. Jeżeli chodzi o dostawców, przybywają, ale zdecydowanie opieramy się na uznanych markach, firmach sprawdzonych, znanych i pewnych. Naszym głównym partnerem jest firma Oknoplast, z którą współpracujemy od 18 lat. Kolejną firmą, z która współpracujemy to producent drzwi Mar-Tom, są także inne znane firmy jak firma Wiśniowski czy Anwis. Staramy się nie zmieniać dostawców, tym bardziej że z wieloma tymi markami mamy wyłączność regionalną. To bardzo ważne w naszej branży, w handlu. Dodatkowo identyfikując się z tymi markami, reklamujemy się z nimi i przeznaczamy spory procent na działania marketingowe. Wraca to do nas w sensie większej ilości klientów i większej sprzedaży.
G.C. Jak jest z podziałem ról pośród państwa, współwłaścicieli firmy i salonu. W czym się pani, pani Adriano specjalizuje, a w czym pani mąż, Piotr?
Adriana Nowak (A.N.) U nas nie ma prezesów i wiceprezesów. Działamy razem na dobre i na złe, ale mąż jest PR’owcem (śmiech!). Mamy podział ról 50/50.
G.C. W czym więc pani się najlepiej odnajduje?
A.N. Wszystkie sprawy formalne, księgowe, pracownicze, finansowe i wiele organizacyjnych należy do moich obowiązków. Mąż zajmuje się zamówieniami, negocjacjami, eksportem, nadzorem, etc. Oboje z mężem zajmujemy się również obsługą kluczowych klientów. Wszystkie decyzje strategiczne istotne dla firmy i jej rozwoju podejmujemy wspólnie.
G.C. À propos eksportu. Czy państwo eksportujecie swoje wyroby i jeżeli tak, to gdzie?
P.N. Jesteśmy w Belgii i to już od wielu lat, prawie 18. Skupiamy się na tym rynku.
A.N. To kwestia silnego, sprawdzonego i lojalnego partnera zagranicznego.
Aleksandra Kanderska (A.K.) Rozumiem, że razem od początku budowaliście firmę. Z tego, co wiemy, to pani miała doświadczenie w branży okien i właśnie to pani w pewnym sensie wciągnęła męża do tej branży?
A.N. Tak można powiedzieć, gdyż kiedyś faktycznie pracowałam dla dużej firmy okiennej i od tego to wszystko się zaczęło. Miałam doświadczenie, które potrafiłam razem z mężem przekuć w stworzenie firmy Nowak Dom. Oboje mamy mocne strony i czujemy się kompetentni. Dobrze nam się razem pracuje i decyduje. Mamy świetny zespół ludzi i to jest także kluczowe dla dobrej atmosfery i wyników firmy. Chęć do pracy, zaangażowanie i profesjonalizm, to charakteryzuje naszych pracowników. W pracy oprócz obowiązków musi być „fun”, szczera chęć pracy — dla dobra klienta.
A.K. Czy macie państwo własne grupy montażowe i serwisowe, mamy na myśli własnych pracowników na etacie? Jeżeli tak, czy to ma wpływ na decyzje klientów, czy jesteście państwo 100% gwarantem produktu i wykonania, od okien, poprzez drzwi, bramy czy ogrodzenia?
P.N. Grupy montażowe, z którymi współpracujemy wyrosły z naszych pracowników — są to oddzielne podmioty gospodarcze, świadczące usługi tylko dla Nowak Dom. Działają pod naszym nadzorem i zgodnie z naszymi wymaganiami, z naszymi materiałami montażowymi, instrukcjami montażowymi i wytycznymi montażowo-serwisowymi naszej firmy.
A.N. Montaż i serwis jest bardzo ważny w naszej firmie – tak było od samego początku. Większość naszych monterów pracuje dla nas od początku działalności. Doświadczenie, wiarygodność, szkolenia, zaufanie, solidność i ciągłe podnoszenie kwalifikacji.
G.C. Wiemy, że firma jest bardzo rozpoznawalna w branży, a na pewno w swoim regionie, również wśród konsumentów i inwestorów.
A.N. Indywidualne podejście do klienta, kultura obsługi, wsłuchiwanie się w jego potrzeby, ekspozycja i profesjonalizm sprzedawców, to co robimy najlepiej, a klient potrafi to docenić. Dzięki temu jesteśmy polecani i rekomendowani.
G.C. Jakie trendy obserwujecie państwo w polskim budownictwie w kontekście stolarki okienno-drzwiowej?
P.N. Widzimy i reagujemy na nowe trendy. Coraz bardziej wymagające rozwiązania, duże gabaryty, duże przeszklenia, jak ja to nazywam, coraz bardziej „widne” domy, czyli więcej szkła niż cegły czy tynku. Już nie raz mieliśmy konstrukcje okienne, których waga przekraczała 1 tonę. Potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, potrzebne są inne schematy montażowe, doświadczenie, wiedza i umiejętności są w takim wypadku kluczowe.
Jakikolwiek błąd przy tak wymagających konstrukcjach skutkuje w tym, że te okna, te drzwi, te konstrukcje nie funkcjonują prawidłowo, a tego musimy unikać za wszelką cenę, stąd precyzja, właściwi ludzie i dobry sprzęt. Zainwestowaliśmy w sprzęt, typu ssawki, ale przy dużych i ciężkich gabarytach posiłkujemy się zewnętrznymi firmami, które dysponują dźwigami, manipulatorami i innym specjalistycznym sprzętem.
G.C. Czy klienci myślą o stolarce kompleksowo, np. kupując okna pytają o drzwi, bramę, roletę, markizę, etc. Czy może to państwa eksperci naprowadzają ich na ten tor myślenia, na kompleksowość zakupów w jednym miejscu, w jednym salonie?
A.N. Zależy, czego potrzebują klienci. Jeżeli jest to etap projektowania domu, to faktycznie jest to dla nas bardzo istotna informacja. Trzeba bowiem zaplanować wiele rzeczy, elektrykę, montaż, wygląd, parametry, etc. Inaczej jest, kiedy jest to tylko zakupu okien czy drzwi. W każdym przypadku staramy się informować klientów, że mamy kompleksową ofertę – mamy produkty i rozwiązania, które będą potrzebne na różnych etapach remontu lub budowy domu czy mieszkania.
P.N. Większość klientów nie ma takiej świadomości, że na etapie zakupu stolarki warto pomyśleć jak przesłonić okna, drzwi balkonowe, zarówno od wewnątrz, jak i z zewnątrz. Uświadamiamy ich o tym i rekomendujemy pewne rozwiązania zawczasu. Nie da się bowiem w każdym przypadku np. zasłonić jedną żaluzją dużych drzwi balkonowych, ale zawsze szukamy najlepszych rozwiązań. Dobre planowanie i rozmowa to klucz do sukcesu i satysfakcji.
G.C. Czy współpracujecie państwo z architektami? Czy jesteście zapraszani np. do biura architekta przez klienta na etapie planowania projektu?
A.N. Oczywiście tak, współpracujemy z architektami i klientami i jest to duże ułatwienie dla nas w procesie realizacji założonych koncepcji i rozwiązań okien, drzwi, fasady. Lepiej uświadamiać klienta na etapie projektu, że niektóre rozwiązania nie mogą być zrealizowane, niż później tłumaczyć klientowi, że projekt swoje, a życie swoje i nie może kupić tego, czego oczekuje.
P.N. Kartka czy ekran komputera projektanta wszystko przyjmie, ale my musimy patrzyć na to praktycznie i pragmatycznie. Musimy informować, co może być zrealizowane, a co nie. Bardzo nas cieszy, że poprawiła się jakość (wykonalność) projektów budowlanych. Wcześniej było to różnie. Klient przychodził z ładnie wyrysowanym domkiem, pięknym wyrysowanymi oknami i drzwiami i nagle okazywało się, że czegoś nie można zrobić, coś jest niefunkcjonalne, a jeszcze coś niewykonalne. Ta współpraca na wczesnym etapie jest bardzo korzystna i dla klienta, i dla nas.
G.C. W swojej ofercie macie państwo, okna, bramy, drzwi, rolety, żaluzje, markizy, etc. Kogo z dostawców chcecie państwo szczególnie wyróżnić?
P.N. Oknoplast, Wiśniowski, Martom, Anwis, Selt – to nasi flagowi dostawcy, z którymi współpracujemy bardzo długo. Jeśli chodzi o drzwi wewnętrzne to współpracujemy z Pol-Skone, Porta, Interdoor, Intenso, DRE, Parmax, Doorsy.
G.C. A jeśli chodzi o tzw.”ciepły montaż” to z kim współpracujecie?
P.N. Ciepły montaż wprowadziliśmy do naszej oferty w 2003r. W tym czasie w Polsce był to nieznany temat, w szczególności w inwestycjach indywidualnych. Mogę śmiało powiedzieć, że byliśmy prekursorami ciepłego montażu na rynku siedleckim. Pierwsze montaże rozpoczynaliśmy na systemach Illbruck. Obecnie stosujemy również rozwiązania rekomendowane przez naszego partnera firmę Oknoplast – są to rozwiązania GU sygnowane marką Oknoplast. Ale oczywiście stosujemy produkty takich marek jak Soudal, Tytan, etc. – zawsze jesteśmy otwarci na nowe, innowacyjne rozwiązania.
A.N. Dobieramy produkty do montażu, tak aby były najlepszym rozwiązaniem przy danej realizacji np. czy jest to fasada, czy wyklejanie dolnej części konstrukcji. Tak więc dobieramy asortyment według potrzeby.
P.N. Natomiast przy montażu dużych przeszkleń typu HST stosujemy ciepłe pustaki niemieckiej firmy Stahlton. I tu też jesteśmy jedną z pierwszych firm – która takie rozwiązanie zastosowała przy swoich realizacjach. Naszym zdaniem jest to bardzo dobre rozwiązanie.
G.C. Jak Państwo działacie w okresie pandemii? Czy salon jest otwarty i w jakich godzinach?
Działamy 6 dni w tygodniu od poniedziałku do soboty. Obecna sytuacja wymogła na nas skrócenie działania biura, które czynne jest w tygodniu od 8:30 -16:30 i co drugą sobotę od 9:00 -13:00. Zapraszamy klientów do naszego salonu.
G.C. Jesteście Państwo pasjonatami swojej pracy – to widać i słychać. A co państwo lubicie robić po pracy, w czasie wolnym, podczas urlopu?
P.N. Mamy wiele pasji – naszą wspólną jest dom nad Bugiem, położony w przepięknych okolicznościach przyrody. Okolice Drohiczyna to magiczne miejsce, gdzie odpoczywamy, relaksujemy się i spędzamy najwięcej czasu w okresie wiosenno-letnim zbierając grzyby, wędkując i jeżdżąc na rowerze. Dodatkowo z racji mojego wykształcenia pasjonuję się tematami historycznymi.
A.N. Oczywiście potwierdzam to, co mąż powiedział – miejscowość Góry w okolicach Drohiczyna to nasza oaza, nasz drugi dom. Poza tym lubię piękne wnętrza. Z przyjemnością oglądam programy poświęcone ciekawym i innowacyjnym realizacjom projektów domów i mieszkań. Moja wiedza techniczna i zainteresowanie „projektowaniem” pomagają mi w remontach naszego domu i innych naszych nieruchomości. Bez korzystania z usług projektantów wnętrz udało mi się stworzyć ciekawe realizacje, które spotkały się z uznaniem innych osób. Moja pasja bardzo przydaje się w kontaktach z naszymi klientami.
G.C. Tak więc kliencie, jeśli chcesz mieć piękny dom to tylko w Nowak Dom.
A.N. Pięknie to brzmi.
Grzegorz Cendrowski: Panie Piotrze, pani Ado bardzo dziękujemy za rozmowę i życzymy wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
Adriana Nowak i Piotr Nowak. Bardzo dziękujemy za wizytę.