Grzegorz Cendrowski (G.C.): Kowalski Okna – brzmi obiecująco i dumnie. Nazwa pochodzi od Pana nazwiska, a jak powstała firma i od ilu lat istnieje na rynku?
Dariusz Kowalski – prezes: Firma powstała 20 lat temu pod nazwą Multidom i pierwotnie zajmowała się sprzedażą stolarki okiennej. Przez pierwsze 16 lat udało się zbudować bardzo dużą sieć salonów sprzedaży stolarki okiennej i drzwiowej. W 2018 r. została zakupiona fabryka KSM System z Lubaczowa produkująca stolarkę okienną, również z 16-letnią historią. Stanąłem wtedy przed dylematem, czy rozwijać dwie marki, czy ujednolicić dwie firmy pod jedną nazwą. Stąd też pomysł zmiany nazw obydwu firm na Kowalski Okna, wykorzystując własne nazwisko. Od samego początku chciałem produkować okna najwyższej jakości, dlatego firmowanie produkcji własnym nazwiskiem uznałem za cechę, która zawsze będzie mnie do tego dopingować.
G.C. Ile salonów macie Państwo w swoim portfolio i w jakich regionach (miastach) się one znajdują?
Beata Dec – dyrektor d/s handlu: Obecnie posiadamy 20 salonów firmowych na terenie Podkarpacia, Małopolski i Lubelszczyzny oraz kilka salonów franczyzowych. Wszystkie nasze salony firmowe są rekomendowanymi salonami Stolarki VIP i jesteśmy największą tego typu siecią w Polsce.
G.C. Macie Państwo piękne salony, znakomitych, świetnie wykształconych i wyszkolonych pracowników. Czy to pomaga w starciu z konkurencją na rynku lokalnym? Na czym opiera się Wasza przewaga konkurencyjna?
Dariusz Kowalski: W dobie coraz bardziej wymagającego klienta postawienie na jakość obsługi i bogatą ekspozycję stanowiło dla nas priorytet przy tworzeniu salonów i budowaniu marki. Chcemy, aby każdy klient, który nas odwiedzi, mógł realnie ocenić i dostrzec nowoczesność naszych rozwiązań. Właśnie tym nasze salony wyróżniają się na tle konkurencji. Jako jedna z niewielu firm w Polsce, jesteśmy w stanie zagwarantować klientom kontrolę od produkcji aż po montaż, ponieważ sami produkujemy, sprzedajemy oraz montujemy, wykorzystując własne ekipy montażowe.
G.C. Jaka jest Wasza oferta, czy macie Państwo swoje ekipy montażowe, jak i czym przekonujecie potencjalnych klientów do zakupu Waszej stolarki: okien, drzwi, bram czy rolet?
Beata Dec: Jesteśmy producentem zarówno okien, drzwi, bram, jak i rolet. W przypadku każdego z tych produktów staramy się wdrażać innowacyjne rozwiązania, używając najwyższej jakości komponentów. Dzięki temu jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagającego klienta.
G.C. Jakie są oczekiwania klientów A.D. 2022? Czego poszukują, skąd czerpią pomysły, czym się sugerują, czym kierują się przy wyborze stolarki? Czy mają wiedzę, która pomaga Państwu sprzedać optymalne produkty „szyte na miarę”?
Beata Dec: Klienci od zawsze oczekują, że będzie tanio, dobrze i szybko. Niestety nigdy nie idzie to w parze. Użycie dobrych komponentów do produkcji stolarki otworowej zawsze wiąże się z wyższą ceną. Najczęściej głównym źródłem inspiracji klientów jest internet. Można tam znaleźć mnóstwo fachowej wiedzy, ale też nieprawdziwych informacji, które mają na celu nakierowanie klientów na konkretne firmy. Dlatego bardzo ważne jest indywidualne podejście doradcy do klienta. Dzięki dobrze przygotowanym merytorycznie doradcom technicznym oraz szerokiej ofercie jesteśmy w stanie dobrać klientom produkty szyte na miarę ich potrzeb.
G.C. Innowacja to klucz do sukcesu. Czym Państwo możecie się pochwalić, jakie nagrody i wyróżnienia zdobyliście, nad czym pracujecie?
Dariusz Kowalski: W tym roku wprowadziliśmy do sprzedaży nasz najbardziej innowacyjny produkt – okna PVC ETERNALLINE STV. Wzmocnienie stalowe zastąpiliśmy w nich wzmocnieniem kompozytowym, które jest 125 razy cieplejsze od stali oraz zastosowaliśmy wklejanie pakietów szybowych w skrzydło przy wykorzystaniu technologii STV. Wklejanie szyb umożliwia nam produkcję okien o bardzo dużych gabarytach. Ponadto zabezpiecza okna przed odkształcaniem, wypaczaniem oraz opadaniem, dzięki czemu okna stają się bezobsługowe i nie wymagają regulacji przez długie lata. Okna ETERNALLINE STV zdobyły w tym roku złoty medal na Międzynarodowych Targach Budownictwa w Rzeszowie w kategorii „Innowacyjny produkt”. Kolejnym nagrodzonym produktem na ww. targach był HST aluminiowy w wersji narożnej. Stolarka aluminiowa, którą produkujemy i sprzedajemy pod nazwą ALTECA, to kolejny produkt, z którego jesteśmy bardzo dumni.
G.C. Rynek jaki jest, każdy widzi. Niestety gospodarka się kurczy, sprzedaż domów i mieszkań radykalnie spada. A jak to wygląda w firmie Kowalski Okna, jak się bronicie przed tą recesją?
Beata Dec: W czasach inflacji, kiedy ceny wariują, nie pozostajemy bierni. Staramy się sprostać wymaganiom klienta, któremu zapewniamy odpowiednie rabaty. Pomimo tego, że każdy mocno zwraca uwagę na kwestie finansowe, jakość produktu nie jest pomijana. Klienci nam ufają, a kupując nasz produkt, mają pewność, że ich pieniądze zostały dobrze zainwestowane.
G.C. Jakie są perspektywy rozwoju Państwa firmy, co zamierzacie zmienić, udoskonalić? Czy liczba salonów ulegnie zmianie, zwiększeniu, zmniejszeniu? Czy w ofercie znajdą się nowe produkty?
Dariusz Kowalski: Firma Kowalski cały czas się rozwija. Staramy się wdrażać różnego rodzaju nowe technologie, które pomogą nam zarówno usprawnić produkcję okien, jak i jakość ich wykonania. Właśnie uruchomiliśmy kolejną linię z firmy PREZMET w technologii zgrzewania profili PRECISION LINE, dzięki której okna posiadają zgrzewy najnowszej generacji. Jeśli chodzi o kwestię nowych salonów, tak jak już powiedziałem, nie stoimy w miejscu i myślimy przyszłościowo. Na pewno jeszcze nie raz Was zaskoczymy. Na chwilę obecną mogę zdradzić, że otwieramy największy salon w Tarnowie, w którym będzie można przyjrzeć się najnowszym technologiom i rozwiązaniom.
G.C. Jak będzie wyglądała stolarka przyszłości, co się zmieni, czym rynek zaskoczy architektów i konsumentów?
Beata Dec: Branża stolarki okiennej cały czas idzie do przodu. Nie dziwi więc, że każda firma chce się czymś wyróżnić. Na chwilę obecną z pełną świadomością mogę powiedzieć, że mamy w swojej ofercie jedne z najlepszych produktów w Polsce, które osiągnęliśmy właśnie dzięki najnowszym technologiom. Co będzie w przyszłości? Ciężko mówić na dzień dzisiejszy o konkretach. Dlaczego? Nie chcemy zdradzać, a zaskakiwać. Mamy już pewne plany, ale o tym przekonacie się w swoim czasie.
G.C. Gdyby mógł Pan określić firmę w kilku słowach, Kowalski Okna to….
Dariusz Kowalski: Ludzie. Zawsze uważałem, że największą wartością każdej firmy są ludzie, gdyż to oni są jej siłą i motorem napędowym.
Grzegorz Cendrowski. Dziękujemy za rozmowę.
Więcej informacji na temat produktów oraz kontakt z ekspertem: www.kowalskiokna.pl