20 pytań do sprzedawcy – jak kupić dobre okna?

Nowy dom to nowe życie. Jak sprawić, żeby wysiłek, starania i serce włożone w inwestycję nie poszły na marne? Odpowiedź to współpraca z profesjonalistami, których cechuje rzetelność, odpowiedzialność i precyzja. Łatwo powiedzieć…, ale jak kogoś takiego znaleźć, jak kupić dobre okna? Na wszystkim się nie znamy, ale jeśli chodzi o stolarkę to mogą Państwo na nas liczyć.

Po pierwsze: research, czyli skąd czerpać rzetelną wiedzę

Co zrobić, gdy nie znamy żadnego salonu stolarki? Przede wszystkim podpytać znajomych. Może ktoś z nich niedawno wykańczał dom i jest na bieżąco z tematem. Nie ma co ukrywać, opinie znajomych to najrzetelniejsze źródło informacji. Nie zawsze jednak możemy się nimi wesprzeć. Wówczas sięgamy po podstawowe w dzisiejszych czasach kompendium wiedzy – Internet. Sprawdzamy opinie na forach i mediach społecznościowych, oglądamy  przykładowe realizacje. Warto też wyszukiwać informacje w ten sposób: wpisać nazwę salonu i dodać frazę opinie. To pozwoli nam wyeliminować kilka punktów handlowych. Kolejny krok to wizyta w salonie i dokładna analiza oferty. Nie warto bawić się w wycieczkę po salonach i organizowanie konkursu ofert. Żeby ułatwić Państwu zadanie na bieżąco tworzymy listę godnych polecenia punktów handlowych. Selekcjonujemy je pod szyldem Rekomendowane Salony Stolarki. Znajdują się one tutaj. To firmy, które nie bały się poddać ocenie niezależnej Kapituły.

Po drugie: montaż i dobre przygotowanie

Warto przygotować się do spotkania ze sprzedawcą. Poczytać o trendach, specyfikacji okien i montażu. To właśnie montaż jest zwykle najbardziej marginalizowany przez klientów, a de facto jest ważniejszy niż okna. Trzeba zastanowić się jaki rodzaj montażu będzie najwłaściwszy do wybranej przez nas stolarki, czy ekipa będzie potrafiła go wykonać. Często dilerzy nie znają najnowszych komponentów, systemów  i nierzadko zniechęcają klienta,  gdy proponuje innowacyjne rozwiązania, bo zwyczajnie nie potrafią ich zastosować. Zakup okien jest dość prostym wyborem – wiemy jak wygląda profil, kolor i parametry. Nie wiemy natomiast jak okno zostanie zamontowane –– opieramy się tylko na montażyście.

Kiedy zdecydujemy, że w tym właśnie salonie chcemy dokonać zakupu stolarki, warto wiedzieć o co i jak pytać by przekonać się o słuszności naszego wyboru. Przygotowaliśmy 20 pytań, które pomogą klientowi zorientować się czy sprzedawca, a tym samym firma, którą reprezentuje jest godna zaufania. Oto i one:

20 pytań, które należy zadać sprzedawcy przed zakupem okien lub drzwi:

  1. Jakie są parametry okna i za co odpowiada każdy z nich?
  2. Kto jest odpowiedzialny za montaż: ekipa zewnętrzna czy pracownicy firmy?
  3. Która firma dostarcza Państwu komponenty do montażu?
  4. Jakie systemy montażowe mogą mi Państwo zaoferować i jakie są pomiędzy nimi różnice?
  5. Czy montaż okien lub drzwi zewnętrznych może odbywać się podczas minusowych temperatur?
  6. Czy mogę montować okna i drzwi zewnętrzne przed mokrymi pracami (wylewki, tynki)?
  7. Czy odpowiadają państwo za regulację skrzydeł oraz serwis stolarki w pierwszym roku eksploatacji?
  8. Co mam zrobić i do kogo się zgłosić w przypadku usterki i co pokrywa rękojmia, a co gwarancja?
  9. Ile czasu po podpisaniu umowy mają Państwo na wykonanie usługi?
  10. Czym różni się rękojmia od gwarancji? Czego może mi Pan udzielić szczegółowych odpowiedzi?
  11. Czy mogę otrzymać kopię przykładowej umowy sprzedaży i innych dokumentów dotyczących transakcji?
  12. Czy mogę wykupić dodatkową usługę polegającą na serwisowaniu okien np. przez kilka lat?
  13. Czy i kto jest odpowiedzialny za zamontowaną automatykę w oknach, drzwiach czy bramach garażowych?
  14. Czy posiadacie Państwo stosowane certyfikaty potwierdzające autoryzację sprzedaży, montażu i serwisu okien czy drzwi?
  15. Jaki jest termin naprawy, wady lub usterki po jej zgłoszeniu do punktu sprzedaży?
  16. Czy firma montująca posiada odpowiednie uprawnienia do montażu okien, drzwi, bram?
  17. Kto jest odpowiedzialny za przygotowanie otworów okiennych do montażu stolarki?
  18. Czy w razie zauważenia rażących błędów popełnianych przez montażystów lub działanie niezgodne z ustaleniami mogę wstrzymać montaż?
  19. Czy mogę wstrzymać się z płatnością za montaż do czasu weryfikacji jakości montażu (np. test na szczelność)?
  20. Czy instrukcja montażowa producenta jest nadrzędna dla każdego sprzedawcy i montażysty stolarki?

Agata Lipiec

Powiązane artykuły